ISU PERJANJIAN MALAYSIA 1963 (MA63) DAN HAK AUTONOMI SABAH DAN SARAWAK DALAM KONTEKS SEJARAH DAN PRU-14
MALAYSIA AGREEMENT 1963 (MA63) AND THE AUTONOMOUS RIGHTS OF SABAH AND SARAWAK IN HISTORICAL CONTEXT AND GE-14
DOI:
https://doi.org/10.51200/ejk.vi.1653Keywords:
MA63, PRU-14, hak-hak autonomi, Sabah, Sarawak, GE-14, autonomous rightsAbstract
Hak autonomi Sabah dan Sarawak sememangnya merupakan isu politik utama yang telah lama disuarakan oleh politikus dari kedua-dua negeri ini dalam Pilihan Raya Umum dan Pilihan Raya Negeri. Isu hak autonomi ini sering ditafsirkan sebagai satu gambaran yang menunjukkan bahawa dua negeri tersebut mempunyai kedudukan yang lebih tinggi dari negeri-negeri lain di Semenanjung Malaysia, sebagaimana yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63). Isu ini digunakan untuk menyuarakan rasa tidak puas hati berhubung dengan situasi di kedua-dua negeri tersebut yang masih jauh ketinggalan dari aspek pembangunan berbanding dengan negeri-negeri di Semenanjung. Hal ini ditambah lagi dengan dakwaan bahawa sebahagian besar sumber dan pendapatan kedua-dua negeri tersebut tidak dapat dinikmati oleh mereka. Malahan, sudut pandang ini seterusnya telah didasarkan kepada dakwaan pelanggaran terhadap MA63 sebagaimana yang terdapat dalam manifesto dan kenyataan politik dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14). Justeru, Pakatan Harapan (PH) telah mengisytiharkan untuk mengembalikan status Sabah dan Sarawak berteraskan MA63. Parti Warisan Sabah pula mengisytiharkan bahawa mereka menuntut hak-hak dari Kerajaan Persekutuan seperti yang termaktub dalam Perlembagaan dan MA63. Oleh hal yang demikian, artikel ini bertujuan membincangkan sejauh manakah persoalan hak Sabah dan Sarawak yang dilegitimasikan kepada MA63 dalam PRU-14 menepati konteks sejarahnya yang dikaitkan dengan situasi masa kini. Perbincangan ini menggunakan kerangka sejarah perundangan yang merujuk kepada MA63 dan kaitannya dengan isu-isu yang dibangkitkan dalam manifesto dan kenyataan politik dalam PRU14. Berdasarkan kerangka ini, didapati bahawa MA63 yang dieksploitasi dalam PRU-14 hanya merupakan retorik politik. Hal ini demikian kerana kefahaman terhadap MA63 telah diaplikasikan secara anachronistic akibat daripada kompleksiti dalam menghubungkaitkan dokumen dan peristiwa sejarah kepada konteks masa kini.
Abstract
The autonomous rights of the states of Sabah and Sarawak certainly became the main political issue that had long been voiced by the politicians of those states in all general and state elections. These autonomous rights are generally interpreted as the impression that those states possess higher status than other states in Peninsular Malaysia as stipulated in the Federal Constitution and Malaysia Agreement of 1963 (MA63). This issue was used for highlighting grievances in relations to the situation in those states that are still left behind in developmental aspect compared to the states in the peninsula. It is further claimed that the large proportion of the sources and revenues of those states are not enjoyed by them. In fact, this view is also utilized as the claim of violation on MA63 as it can be found in the manifesto and political statements during the 14th General Election (GE-14). Accordingly, the Pakatan Harapan (Hope Alliance) proclaimed to restore the status of Sabah and Sarawak in accordance with MA63. Parti Warisan Sabah then also proclaimed that they claim the right from the federal government as stipulated in the constitution and MA63. Thus, this article aims to discuss the extent to which the questions of the rights of Sabah and Sarawak which are legitimized by MA63 conform to the historical context associated with the current situation. This discussion is based on legal history framework with reference to MA63 and its relevance to the issues highlighted in the manifesto and political statements during the GE-14. Based on this framework, it can be identified that MA63 which had been exploited in GE-14 was merely political rhetoric. This is because the understanding of MA63 had been applied in an anachronistic manner due to the complexity in relating the historical document an event to the contemporary context.
References
A Rahman Tang Abdullah, Abdul Rashid Salleh, Kadir Jaafar & Pandikar Amin Mulia. 2017. Perjanjian Malaysia 1963 dan soal perundangan Sabah dan Sarawak: Tinjauan terhadap isu sejarah dalam laman sosial. Jurnal Komunikasi Borneo, Edisi Khas Konvokesyen, 85-103
A Rahman Tang Abdullah & Saidah Alih. 2017. Proses Kemerdekaan Sabah dan Sarawak (1961-1963): Tinjauan Kembali Aplikasi Perundangan dalam Penubuhan Malaysia. Jebat: Malaysian Journal of History, Politics and Strategic Studies, 44(1), pp. 24-57
Bernama. 2018. Tuntut hak Sabah dalam Malaysia antara keutamaan kerajaan Warisan – Shafie, 16 Mei
BN Sarawak. 2018. BN Sarawak lancar manifesto PRU14 – Politik, Utusan Online, 9 April.
BN. 2018. Manifesto GE 14, NajibRazak.com, https://www.barisannasional.org.my, 7 April
Buku Harapan. 2018. https://kempen.s3.amazonaws.com/pdf/Buku_Harapan.pdf. 8 Mac
Cobbold Report. 1962. Report of the Commission of Enquiry, North Borneo and Sarawak, 1962, Cmnd 1794, London: Lord Cobbold to Harold MacMillan, 21 Jun 1963.
Dialograkyat.blogspot.com. 2017. Cukai pelancongan bukti UMNO tidak fahami Sabah, Sarawak. dialograkyat.blogspot.com, 12 Jun
Evans, R.J. 1996. In defence of history, London: Granta Books.
Faruqi, Syad Saleem, The Bedrock of Our Nation: Our Constitution. Kuala Lumpur: 2012.
FMA1963: Federation of Malaya, Act of Parliament No. 26 OF 1963.
Free Malaysia Today, 2018. Hak MA63 teratas dalam manifesto BN Sabah. 26 Apr.
Ghazali Shafie, 1998. Ghazali Shafie's memoir on the formation of Malaysia. Bangi: Penerbit UKM
IGC Report. 1963, Cmnd 1954, Malaysia, Report of the Inter-Governmental Committee, 27 February 1963, London: National Archive at Kew, United Kingdom. .
MA63: United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland and Federation of Malaya, North Borneo, Sarawak and Singapore Agreement relating to Malaysia, 9 July 1963, London, United Nations-Treaty Series No. 10760, 1970.
Malaysia Act 1963, 1963. Chapter 35, 31 July 1963, London: Her Majesty's Stationery Office.
Malaysiakini. 2018. Warisan Berang BN Turunkan Taraf MA63 Menjadi Manifesto Politik. 13 April
PRPDUNS. 2017. Penyata Rasmi Persidangan Dewan Undangan Negeri Sarawak ke-18, Mesyuarat kedua bagi Penggal kedua, 9 Nov.
Sabahsarawakmerdeka. 2015. Ada apa dengan Perjanjian Malaysia?, http://www. sabahsarawakmerdeka.com. 16 September
Sinar Harian. 2015. Sudah tiba masa semak semula Laporan IGC. 14 Nov.
Strong, C. F. 1963. Modern Political Constitution: An Introduction to the Comparative Study of Their History and Existing Form. London: Sidgwick and Jackson.
The Star. 2017. Abang Johari: Sarawak will forever be part of Malaysia. 23 Jul.
The Star. 2017. Sarawak to send lawyers to London over Malaysia Agreement rights. 1 Julai
Utusan Borneo (Sarawak). 2016. Kesediaan PM bincang MA63 bukan perkara baharu. 14 Nov.
Utusan Borneo. 2018. ‘Manifesto BN Sarawak pelengkap Manifesto BN PRU14. 29 April
Utusan. 2017. MA63: PM bersikap terbuka bukti kerajaan prihatin. 10 Dis.
Utusan. 2018. Sabah mampu terus kekal simpanan tetap BN’, UMNO – Politik. 26 Jan.
Vanugopal, S. 2013. The constitutional rights of Sabah and Sarawak. Subang Jaya: Thomson Reuters Malaysia Sdn Bhd.
Warisan. 2018. 13 Manifesto Warisan Sabah PRU14 2018, Laman Rasmi Parti Warisan Sabah, warisansabah.org. 29 April
Zainnal Ajamain. 2015. The Queen's obligation and intergovernmental committee report. Kota Kinabalu: BruConn Sdn Bhd.