PENDEKATAN ANALISIS FORMALISTIK DAN SEMIOTIK VISUAL: MENCARI FAKTOR ‘APPEAL’ DALAM WATAK ANIMASI TEMPATAN

FORMALISTIC AND VISUAL SEMIOTIC ANALYSIS APPROACHES: FINDING "APPEAL" FACTORS IN LOCAL ANIMATION CHARACTER

Authors

  • Teddy Marius Soikun Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Malaysia Sabah
  • Ag Asri Ag Ibrahim Fakulti Komputeran dan Informatik, Universiti Malaysia Sabah

DOI:

https://doi.org/10.51200/ga.v10i2.2825

Keywords:

reka bentuk karakter, reka bentuk berpusat pada pengguna, kejuruteraan Kansei, animated character design, User Centered Design, Kansei engineering

Abstract

Penulisan ini bertujuan untuk membincangkan pencapaian dan pemahaman prinsip ‘Appeal’ dalam reka bentuk watak animasi lokal. ‘Appeal’ adalah salah satu daripada 12 prinsip reka bentuk animasi dan kerap kali dianggap sebagai kurang jelas. Untuk mencapai ‘daya tarik’, salah satu kaedah yang digunakan ialah kata-kata kunci impresi penonton atau Viewer’s Impression Words (VIW), yang merupakan pengubahsuaian dari Kansei Words (KW). Kaedah ini menggabungkan teori formalistik dan semiotik visual untuk mencapai VIW, iaitu bahagian penting dalam Kejuruteraan Kansei. Kaedah ini disarankan sebagai teknik baharu untuk memperbaiki kaedah dalam memperoleh kata-kata VIW atau KW untuk digunakan dalam latihan pengukuran bagi menemukan kesan (emosi) dalam memahami ‘appeal’ sehingga dapat mencapai prinsip-prinsip longgar dalam reka bentuk watak animasi tempatan.

This article discuss about the achievement and understand the ‘Appeal’ factor in local animated character design. ‘Appeal’ is one of the 12 principles of animation design and often considered ambiguous. To achieve ‘appeal,’ one of the methods used is audience impression keywords or Viewer’s Impression Words (VIW), which is a modification of Kansei Words (KW). This method combines formalistic theory and semiotic visuals to achieve Viewer’s Impression Words (VIW), which is an essential part of Kansei Engineering. This method is suggested as a new technique to improve the method in obtaining words VIW or Kansei Words to use in measurement exercises to find the effect (emotion) in understanding ‘appeal’ to achieve loose principles in local animated character design.

Author Biography

Teddy Marius Soikun, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Malaysia Sabah



Published

2020-12-30

How to Cite

Soikun, T. M., & Ag Ibrahim, A. A. . (2020). PENDEKATAN ANALISIS FORMALISTIK DAN SEMIOTIK VISUAL: MENCARI FAKTOR ‘APPEAL’ DALAM WATAK ANIMASI TEMPATAN: FORMALISTIC AND VISUAL SEMIOTIC ANALYSIS APPROACHES: FINDING "APPEAL" FACTORS IN LOCAL ANIMATION CHARACTER. Jurnal Gendang Alam (GA), 10(2). https://doi.org/10.51200/ga.v10i2.2825
Total Views: 652 | Total Downloads: 2391