TARIAN MONGIGOL-SUMUNDAI MOMOGUN RUNGUS DI SABAH: ANALISIS KONSEP PERSEMBAHAN DAN RAGAM GERAK
MONGOGOL-SUMUNDAI MOMOGUN RUNGUS DANCE IN SABAH: CONCEPT ANALYSIS OF PERFORMANCE AND MOTION MOVEMENT
DOI:
https://doi.org/10.51200/ga.v10i2.2840Keywords:
Momogun-Rungus, tarian Mongigol-Sumundai, konsep persembahan, ragam gerak, Laban Eight Effort Movement, Mongigol-Sumundai dance, performance concept, motion movementAbstract
Tarian Mongigol-Sumundai merupakan tarian tradisional Momogun-Rungus yang mendiami daerah Kudat, Pitas dan sebahagian kecil di kawasan Sandakan yang terletak di bahagian pantai barat utara negeri Sabah. Tarian ini sering dipersembahkan dalam majlis keramaian seperti majlis perkahwinan, sambutan Pesta Kaamatan dan Pesta Moginakan. Fokus kajian ini adalah pada konsep persembahan tarian Mongigol-Sumundai dan ragam gerak yang digunakan dalam persembahan tarian ini. Hasil pemerhatian dan analisis mendapati bahawa tarian Mongigol-Sumundai mempunyai dua konsep persembahan dan setiap konsep persembahan ini mempunyai fungsi yang berbeza. Selain itu, pengkaji juga dapat mengenal pasti 12 ragam gerak yang selalu digunakan dalam persembahan tarian Mongigol-Sumundai dan keseluruhan ragam gerak ini akan dinilai dari segi kualiti gerak menggunakan Laban Eight Effort Movement. Kajian seumpama ini penting bagi mendalami dan memahami konsep persembahan dan ragam gerak yang terkandung dalam persembahan tarian Mongigol-Sumundai.
The Mongigol-Sumundai dance is a traditional Momogun-Rungus choreography that lives in the Kudat, Pitas and Sandakan districts of the north west coast of Sabah. Often this dance is performed at weddings, Kaamatan Festival and Moginakan Festival ceremonies. The key focus of this analysis is the idea of dance performance by Mongigol-Sumundai and the diversity of movements used in this dance performance. The results of observations and studies have shown Mongolian-Sumundai dance to have two performance concepts and each concept has a different function. The researcher was also able to classify 12 moving styles that are commonly used for the Mongigol-Sumundai dance performances and the entire range of these movements can be evaluated by means of the Laban Eight Effort Movement in terms of movement efficiency. Such a research is essential for us to deepen and understand the concept of performance and the diversity of movements in the dance performance of Mongigol-Sumundai.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Submitted manuscripts in the Malay language or English must be original contributions, and have not been previously published or under consideration for publication elsewhere.
Manuskrip dalam bahasa Melayu atau bahasa Inggeris yang diserahkan untuk diterbitkan dalam jurnal ini hendaklah karya asli yang belum pernah diterbitkan, atau yang tidak dihantar untuk pertimbangan oleh mana-mana penerbitan yang lain.