IMEJ ANTHROPOMORPHIC DALAM GUA KAIN HITAM (PAINTED CAVE) SARAWAK
ANTHROPOMORPHIC IMAGES IN THE PAINTED CAVE SARAWAK
DOI:
https://doi.org/10.51200/ga.v11i1.584Keywords:
Gua Kain Hitam (Painted Cave), ritual kematian, imej anthropomorphic, The Painted Cave, death ritual, anthropomorphic imageAbstract
Artikel ini membincangkan imej figuratif yang terdapat di dalam Gua Kain Hitam (Painted Cave) Niah, Sarawak. Beberapa imej figuratif ini dihasilkan dengan gaya dan bentuk yang dinamik. Namun, posisi rupa imej yang amat dominan adalah kedudukan tangan dan kaki terbuka. Imej ini membawa mesej tertentu dan mempunyai hubung kait dengan cara hidup dan kepercayaan masyarakat prasejarah pada ketika itu. Sehubungan dengan itu, kertas kerja ini menjelaskan reka bentuk dan menganalisis makna yang terkandung dalam imej. Penulis menggunakan Teori Ikonografi dalam usaha menganalisis imej prasejarah ini.
This article discusses the figurative images found in the Painted Cave of Niah, Sarawak. Some of these figurative images are created with dynamic styles and shapes. However, the most dominant image appearance position is the open hand and foot position. These images carry a specific message and have a correlation with the way of life and beliefs of prehistoric societies at the time. Therefore, this paper explains the design and analyzes the meanings contained in the images. The author uses Iconographic theory in an effort to analyze these prehistoric images.
References
Amran Abdullah & Hamidah Husain, 1993. Perayaan Gawai. Persatuan Penerbit Buku Malaysia. Penerbit Prisma Sdn Bhd, Petaling Jaya.
Balken, D. B. 2005. Movement in Modern Art: Abstract Expressionisme. Tate Publishing, Tate Enterprises Ltd. Millbank, London. British Library Cataloguing.
Gerlings, C. 2006. 100 Great Artists: A Visual Journey from Fra Angelico to Andy Warhol. Arcturus Publishing Limited. Gramercy Books, New York.
Mohd Johari Ab. Hamid. 2008. Apresiasi dan Kritikan Seni Visual. Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris Tanjong Malim, Perak.
Muliyadi Mahamood. 2001. Konflik Diri dan Masyarakat dalam Seni. Dewan Budaya keluaran Disember tahun 201 halaman 64 hingga 65.
Muliyadi Mahamood. 1995. Seni Lukis dalam Peristiwa. Dewan Bahasa dan Pustaka, Kementerian Pendidikan Malaysia Kuala Lumpur.
Muliyadi Mahamood. 2001. Seni Lukis Moden Malaysia, Era Perintis hingga Pluralis (1930-1990). Utusan Publication dan Distribution Sdn Bhd. Perpustakaan Negara Malaysia.
Rashidah A. Salam. 2000. Penggunaan Bahan Pribumi dalam Pengolahan Seni Tampak Moden. Prosiding Konvensyen Kebangsaan Pendidikan Seni Visual. Balai Seni Visual Negara pada 23 hingga 25 Mei 2000.
Sumber foto karya Sylvester Jussem dalam Portal Sarawak Artists Society di alamat http://www1.sarawak.com.my/org/sas/sjussem/index.html
Sumber foto karya Sylvester Jussem dalam Portal Sarawakiana di alamat http://www.pustakasarawak.com/PustakaSarawak/sarawakiana_gallery/authors.php?id=3
Sylvester Wielding Jussem. 54 Tahun Bau, Kuching Sarawak. Pensyarah Kanan, Fakulti Seni Gunaan dan Kreatif, UNIMAS.
Vaz, M. A. 2007. An Interpretive Study of the Development of a Great Local Artist: Tan Wei Kheng. Seminar Penyelidikan Pendidikan Institut Perguruan Batu Lintang.
Zainal Kling & Narazit Selat, 1994. Pembinaan Kebudayaan Kebangsaan: Sumbangan Masyarakat-Masyarakat Sarawak. The Sarawak Museum Journal. Volume XLVII (No.68) (New Series): 101-111.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Submitted manuscripts in the Malay language or English must be original contributions, and have not been previously published or under consideration for publication elsewhere.
Manuskrip dalam bahasa Melayu atau bahasa Inggeris yang diserahkan untuk diterbitkan dalam jurnal ini hendaklah karya asli yang belum pernah diterbitkan, atau yang tidak dihantar untuk pertimbangan oleh mana-mana penerbitan yang lain.

