Hubungan Kerenah Pelajaran Dan Beban Tugas Dengan Tahap Stres Guru Di Sekolah Menengah

Authors

  • Abdul Said Ambotang Faculty of Psychology and Education
  • Norazizah Pilus
  • Christina Andin@Nur Qistina Abdullah

DOI:

https://doi.org/10.51200/ejk.v20i.134

Keywords:

Kerenah pelajar, beban tugas, tahap stres, perubahan tingkah laku, profesion perguruan

Abstract

Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti hubungan kerenah pelajar dan beban tugas dengan tahap stres guru di sekolah di menengah kebangsaan. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif dalam menentukan perhubungan antara kesemua pemboleh ubah tidak bersandar (kerenah pelajar dan beban tugas) dengan pemboleh ubah bersandar (tahap stres). Sampel kajian ini telah diperoleh daripada guru-guru sekolah menengah kebangsaan di daerah Semporna, Sabah. Sebanyak 282 sampel telah diperoleh oleh penulis untuk diuji dalam kajian ini. Setiap hipotesis telah diuji dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Sciences (SPSS) Versi 18.0. Dapatan kajian mendapati terdapat hubungan yang signifikan pada tahap sederhana, iaitu r = 0.531 di antara pemboleh ubah kerenah pelajar dengan tahap stres guru, hubungan yang signifikan pada tahap sederhana r = 0.546 di antara pemboleh ubah beban tugas dan tahap stres guru. Hasil kajian juga mendapati bahawa terdapat hubungan tinggi, kuat dan sangat ketara antara punca stres (kerenah pelajar dan beban tugas) r = 0.720.

Downloads

How to Cite

Ambotang, A. S., Pilus, N., & Abdullah, C. A. Q. (2016). Hubungan Kerenah Pelajaran Dan Beban Tugas Dengan Tahap Stres Guru Di Sekolah Menengah. Jurnal Kinabalu, 20. https://doi.org/10.51200/ejk.v20i.134
Total Views: 1644 | Total Downloads: 2423