Cabaran Pembantu Tadbir Kewangan dalam Pengurusan Kewangan Sekolah
Abstract
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti cabaran dalam pengurusan kewangan kumpulan wang sekolah iaitu Kumpulan Wang Kerajaan (KWK) dan Kumpulan Wang Sumbangan Awam (SUWA). Kajian menggunakan pendekatan kualitatif dengan temu bual separa berstruktur sebagai instrumen kajian. Sampel kajian melibatkan dua orang pembantu tadbir kewangan sekolah yang dipilih berdasarkan pensampelan bertujuan. Hasil kajian menunjukkan pembantu tadbir kewangan memerlukan latihan berterusan untuk mempertingkatkan kecekapan pengurusan kewangan. Cabaran yang dihadapi melibatkan kecuaian dalam membuat rekod dan penyelegaraan buku tunai, jumlah peruntukan PCG yang tidak mencukupi dan faktor guru yang membuat perbelanjaan tidak mengikut prosedur yang sepatutnya. Hasil kajian ini menunjukkan pengurusan perakauanan sekolah berhadapan dengan cabaran yang perlu diberikan perhatian yang sewajarnya daripada pihak pengurusan sekolah.