PERANAN KHIDMAT SUMBER LUAR (OUTSOURCING) DALAM AMALAN MCDONALDISASI DI SEKTOR PERHOTELAN
THE ROLE OF OUTSOURCING IN MCDONALDIZATION PRACTICES IN THE HOTEL SECTOR
DOI:
https://doi.org/10.51200/jkob.vi.3251Abstract
McDonaldisasi ialah satu prinsip yang diadaptasi dari restoran makanan segera yang bertunjangkan kepada empat dimensi iaitu kecekapan, kebolehkiraan, kebolehramalan dan kawalan. Secara asasnya prinsip ini dilihat sangat cekap dan merupakan satu amalan rasional yang boleh dipraktikkan. Pengasas Teori McDonaldisasi iaitu George Ritzer, melihat prinsip tersebut juga wujud dalam pelbagai sektor, termasuklah dalam sektor perhotelan. Terdapat banyak ciri dalam sektor perhotelan yang membawa kepada aspek McDonaldisasi. Ini termasuklah penggunaan khidmat sumber luar atau outsourcing dalam operasi hotel. Kebanyakan hotel menggunakan khidmat sumber luar bagi tugas-tugas pembersihan bilik (housekeeping) dan penyediaan makanan dan minuman. Bagi dimensi kecekapan dan kebolehkiraan dalam Teori McDonaldisasi, khidmat sumber luar ini mampu menjadikan tugas pembersihan bilik dilakukan dengan lebih cekap, berkualiti dan menjimatkan kos. Malah penggunaan khidmat secara penyumber luaran tersebut dapat menghindar daripada isu McJobs serta isu kadar pusing ganti kerja yang tinggi dalam sektor perhotelan. Walau bagaimanapun, penggunaan khidmat sumber luar ini menyebabkan kurangnya kuasa kawalan terhadap operasi dan pekerja oleh pihak pengurusan hotel. Maka hal ini dilihat seakan bertentangan dengan dimensi kawalan dalam Teori McDonaldisasi yang memiliki aspek kawalan yang rigid terhadap operasi dan pekerja. Malah perkara tersebut menimbulkan persoalan tentang kerelevanan Teori McDonaldisasi dalam konteks sektor perhotelan. Justeru, makalah ini akan membahaskan pengamalan khidmat sumber luar terhadap Teori McDonaldisasi dalam konteks sektor perhotelan. Di samping itu, makalah ini juga akan membahaskan konsep velvet cage, rubber cage atau iron cage. Perbahasan ini diharapkan mampu menghuraikan Teori McDonaldisasi dalam konteks perhotelan dengan lebih jelas berdasarkan aspek penyumber luaran (outsourcing).
McDonaldization is a principle adopted from fast-food restaurants that based on four dimensions namely efficiency, calculability, predictability, and control. This principle is seen as very efficient and is a rational practice that can be practiced. The founder of McDonaldization Theory, George Ritzer, sees the principle as existing in various sectors, including the hospitality sector. Many features in the hospitality sector lead to the McDonaldization aspect. This includes the use of outsourced services or outsourcing in hotel operations. Most hotels outsource housekeeping and food and beverage preparation tasks. For the dimensions of efficiency and calculability in McDonaldization Theory, this outsourcing service can make the task of cleaning the room done more efficiently, quality and cost-effective. The use of outsourced services can avoid the McJobs issue as well as the issue of high turnover rates in the hospitality sector. However, the use of these outsourcing services results in a lack of control over operations and employees by the hotel management. So this is seen as contrary to the dimension of control in McDonaldization Theory which has a rigid aspect of control over operations and employees. This raises questions about the relevance of McDonaldization Theory in the context of the hospitality sector. Thus, this paper will discuss the practice of outsourcing services to McDonaldization Theory in the context of the hospitality sector. In addition, this paper will also discuss the concept of velvet cage, rubber cage or iron cage. This debate is expected to be able to describe the McDonaldization Theory in the context of the hospitality industry more clearly based on the aspect of outsourcing.