TUGU NUNUK RAGANG, RANAU: SIMBOL BUDAYA DAN KEPERCAYAAN MASYARAKAT DUSUN
Nunuk Ragang Monument, Ranau: The Symbol of Culture and Beliefs of Dusun Community
Keywords:
Nunuk Ragang, Kadazandusun, Simbol, BudayaAbstract
Nunuk Ragang merupakan salah satu tugu penting bagi masyarakat Kadazandusun. Tugu ini menjadi simbolik dan warisan kebudayaan yang penting dalam menjelaskan asal usul masyarakat Kadazandusun daripada perspektif masyarakat ini. Walaupun, tidak terdapat sebarang bukti yang jelas memperlihatkan wujudnya penempatan awal manusia di sekitar kawasan ini namun, tugu ini menjadi sesuatu signifikan kepada masyarakat Kadazandusun. Hai ini dikatakan demikian kerana sebahagian besar masyarakat ini masih mengakui bahawa tugu ini merupakan salah satu asas kepada asal usul dan simbolik penyatuan masyarakat Kadazandusun di Sabah. Kajian ini mengupas tentang konseptual masyarakat Kadazandusun, teori kedatangan masyarakat KadazanDusun, potensi tapak Nunuk Ragang. Disamping itu, kajian ini akan menghuraikan isu dan cabaran yang dihadapi oleh tapak ini; akhir sekali kajian mengetengahkan langkah perlindungan yang dapat diimplementasikan bagi menjaga tapak ini. Pendekatan kualitatif digunakan sepenuhnya dalam melaksanakan kajian khususnya sumber sekunder untuk menjayakan kajian ini.
References
Buku dan Jurnal
Azizah Hamzah. 2010. Kaedah Kualitatif Dalam Penyelidikan Sosiobudaya. Jurnal Pengajian Media Malaysia, 6(1), 1-10.
Azman, N., Halim, S. A., Liu, O. P., Saidin, S., & Komoo, I. 2010. Public Education in Heritage Conservation for Geopark Community. Social and Behavioral Science, 7(C), 504-511.
Fee, L. Y., & On, L. K. 2012. Investigating the Relationship between Kadazandusun Beliefs about Paddy Spirits, Riddling in Harvest and Paddy-related Sundait. Southeast Asia Journal of General Studies, 92-96.
Ismail Yusoff.1997. Politik Dan Agama Di Sabah, Bangi: Penerbit UKM.
Jureniene, V., & Radzevicius, M. 2014. Models of Cultural Heritage Management. Transformations in Business & Economics, 13(2), 236-256.
Low Kok On. 2005. Membaca Mitos Lagenda Kadazan Dusun, Selangor: Universiti Kebangsaan Malaysia.
Mohd Shafie Abu Bakar. (1991). Metodologi Penyelidikan Untuk Ekonomi dan Bidang Berkaitan (ed. Edisi Kedua). Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.
Mohd. Yaakub Hj. Johari. 1989. Issues in the Identification and Classification of Indegenous Ethnic Groups in Sabah and Sarawak, Sarawak Museum Journal, 40 (60), 209-218.
Rutter. O. 1929. The Pagans of North Borneo. University of Oxford.
Saimin Ginsari. 2022. Sejarah Migrasi Dusun di Sabah. Tuaran: Institut Pendidikan Guru Kampus Kent.
Segunda, P. 2004. This Sacred Earth: Religion, Nature, Environment. Norway: Routledge.
Shim, P.S. 2007. Inland People of Sabah: Before, During and After Nunuk Ragang.
Suraya Sintang. 2003. Penganutan Agama Islam dan Kristian di Kalangan Masyarakat KadazanDusun di Sabah. Jurnal Usuluddin (18), 59-80.
Tesis
Bede John. 1996. Sejarah Perkembangan Sosio-Ekonomi Masyarakat Kadazan/Dusun di Sabah: Tumpuan Kepada Daerah Tambunan, Bangi. (Tesis Sarjana Muda). Universiti Kebangsaan Malaysia.
Sumber Internet
Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Negeri, & Sabah. 2022. Moginakan Fest Unites the People. Diakses dari https://kepkas
.sabah.gov.my/moginakan-fest-unites-the-people/ pada 12 November 2022.
Portal Kadazandusun Cultural Association (KDCA). 2023. Dipetik daripada https://www.kdca.org.my/about. Diakses pada 12 November 2022.
Video
Kg. Kaingaran Ranau. 2013. Asal Usul Nunuk Ragang. Youtube. Dipetik https://youtu.be/0EBoQyct2T0 pada 24 Januari 2023.
Ramli Carlo. (2021). Ritual Unik Di Kg Nunuk Ragang Ranau Pada 20 April 2021. Youtube. Dipetik dari https://youtu.be/SZgQdN
s1ZN0 pada 24 Januari 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Penyerahan manuskrip mensyaratkan bahawa manuskrip tidak pernah diterbitkan di tempat lain ataupun sedang dipertimbangkan untuk penerbitan oleh penerbit lain. Jika dan apabila manuskrip telah diterima untuk penerbitan, maka penulis bersetuju untuk memindahkan secara automatik hak cipta kepada penerbit ©Universiti Malaysia Sabah. Hak cipta terpelihara. Tiada bahagian daripada terbitan ini boleh diterbitkan semula dalam bentuk apa pun atau dengan cara apa pun tanpa kebenaran bertulis terbelih dahulu daripada penerbit.
Permintaan kepada Penerbit untuk kebenaran hendaklah dialamatkan kepada:
Penerbit UMS,Tingkat Bawah Perpustakaan,Jalan UMS, Universiti Malaysia Sabah,88400 Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia.Tel: (+6088) 320000 Ext. 1015Fax: (+6088) 320446 E-mail: penerbit@ums.edu.my
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Submission of article implies that the article has not been previously published elsewhere nor is under consideration for publication by another publisher. If and when the article is accepted for publication, the authors agree to automatic transfer of the copyright to the publisher ©Universiti Malaysia Sabah. All rights reserved. No part of this publication may be reproduced in any form or by any means, without the prior written permission of the publisher.
Requests to the Publisher for permission should be addressed to:
Penerbit UMS,Ground Floor Library,Jalan UMS, Universiti Malaysia Sabah,88400 Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia.Tel: (+6088) 320000 Ext. 1015Fax: (+6088) 320446 E-mail: penerbit@ums.edu.my