TIKAI: FUNGSI DALAM KEHIDUPAN BUDAYA MASYARAKAT IBAN
DOI:
https://doi.org/10.51200/jba.v1i1.824Keywords:
Budaya, Iban, kraf tangan, warisan. ~ Culture, handicraft, heritage.Abstract
Kraf tangan merupakan salah satu elemen dalam konteks warisan ketara. Semua budaya memiliki ciri khas dan boleh dilihat melalui penghasilan kraf tangan. Bagi masyarakat Iban di Sarawak, seni anyaman tikai merupakan salah satu ciri budaya yang dapat dilihat jelas dalam etnik tersebut. Tikai bermaksud tikar adalah salah satu kraf tangan yang diperlukan untuk kegunaan seharian. Selain berfungsi sebagai alas untuk duduk, tikai juga berperanan besar dalam budaya tradisional masyarakat Iban. Kajian ini akan menjelaskan fungsi tikai dalam kehidupan budaya masyarakat Iban di Sarawak.
Handicraft is the one of the elements in the context of tangible heritage. All cultures have a special features and can be seen in craftsmanship. For the Iban community in Sarawak. Tikai’s woven art is one of the cultural features that can be seen clearly in that ethnicity. Tikai means mats are one of the handicrafts needed for everyday use. In addition to functioning as a base for sitting, tikai also play a big role in the traditional culture of Iban society. This study will explain the function of tikai in the cultural life of the Iban community in Sarawak.
References
Biehaut, J.F. 1994. Iban Basket. Kuching: Sarawak Literary Society.
Durin, A. 2014.Tikar Bemban. Kuching: Universiti Malaysia Sarawak.
Durin, A. et al. 2010. Tikar Bemban Satu Seni Rupa Iban yang Harus
Dipertahankan. Kertas Seminar. Persidangan Antarabangsa Minoriti dan Majoriti Bahasa, Budaya dan Identiti. Hotel Hilton, Kuching, Sarawak. 23–24 November.
Helga Chermai Anak Iri, 56 tahun, Kampung Tr. Tan Rantau kiran,
Nanga Medamit, Limbang, Sarawak. Temu bual pada 2 Julai 2017, 12.30 tengah hari.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Penyerahan manuskrip mensyaratkan bahawa manuskrip tidak pernah diterbitkan di tempat lain ataupun sedang dipertimbangkan untuk penerbitan oleh penerbit lain. Jika dan apabila manuskrip telah diterima untuk penerbitan, maka penulis bersetuju untuk memindahkan secara automatik hak cipta kepada penerbit ©Universiti Malaysia Sabah. Hak cipta terpelihara. Tiada bahagian daripada terbitan ini boleh diterbitkan semula dalam bentuk apa pun atau dengan cara apa pun tanpa kebenaran bertulis terbelih dahulu daripada penerbit.
Permintaan kepada Penerbit untuk kebenaran hendaklah dialamatkan kepada:
Penerbit UMS,Tingkat Bawah Perpustakaan,Jalan UMS, Universiti Malaysia Sabah,88400 Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia.Tel: (+6088) 320000 Ext. 1015Fax: (+6088) 320446 E-mail: penerbit@ums.edu.my
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Submission of article implies that the article has not been previously published elsewhere nor is under consideration for publication by another publisher. If and when the article is accepted for publication, the authors agree to automatic transfer of the copyright to the publisher ©Universiti Malaysia Sabah. All rights reserved. No part of this publication may be reproduced in any form or by any means, without the prior written permission of the publisher.
Requests to the Publisher for permission should be addressed to:
Penerbit UMS,Ground Floor Library,Jalan UMS, Universiti Malaysia Sabah,88400 Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia.Tel: (+6088) 320000 Ext. 1015Fax: (+6088) 320446 E-mail: penerbit@ums.edu.my