Pencapaian murid menggunakan Modul CAFЀ melalui pendekatan konstruktivism dalam subjek Fizik musim pandemik COVID-19

Authors

  • Chin Fah Sing

Keywords:

Konstruktivisme, PdPr, pandemik, pembelajaran, Constructivism, pandemic, learning

Abstract

Pandemik COVID-19 telah mempengaruhi sistem pendidikan di seluruh dunia, yang terpaksa melaksanakan PdPr dalam talian secara mengejut. Walaupun PdPr dalam talian berjaya dijalankan namun perancangan yang teliti adalah amat penting memandangkan pengembangan sumber daya teknologi dan manusia adalah terhad, masa penyediaan mengikut keadaan semasa, tambahan lagi kesediaan murid dari segi kepelbagaian mental emosi murid. Memandangkan musim pandemik yang melanda negara yang memaksa pengajaran dan pembelajaran harus dipindahkan ke format dalam talian, kajian tindakan ini dilaksanakan bertujuan meningkatkan pencapaian 8 orang murid rawatan yang dikesan gagal menguasai kemahiran menjawab Kertas 2 Subjek Fizik dan seterusnya menyebabkan kegagalan dalam subjek Fizik. Memandangkan mereka merupakan kumpulan murid calon Peperiksan SPM, maka penggunaan Modul CAFÉ digunapakai dengan pendekatan Konsturktivisme dalam meningkatkan prestasi pencapaian peperiksaan. Data kajian dikutip dan diukur melalui kutipan markah analisis item kertas 2 subjek Fizik selepas Peperiksaan Pertengahan Tahun dan Ahir Tahun serta Peperiksaan SPM 2020. Dapatan kajian menunjukkan dengan pendekatan konstruktivisme melalui Modul CAFÉ, kumpulan murid rawatan ini mampu menguasai teknik menjawab dengan baik dan seterusnya meningkatkan pencapaian dalam subjek Fizik.

Author Biography

Chin Fah Sing

Sekolah Menengah Tinggi Kota Kinabalu
Kota Kinabalu, Sabah

Published

2022-12-22

How to Cite

Chin Fah Sing. (2022). Pencapaian murid menggunakan Modul CAFЀ melalui pendekatan konstruktivism dalam subjek Fizik musim pandemik COVID-19. Borneo International Journal of Education (BIJE), 2, 27–42. Retrieved from https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/bije/article/view/4110
Total Views: 550 | Total Downloads: 60